Postoje različite vrste pažnje:Pažnja je sposobnost usmeravanja i održavanja mentalnog fokusa na određeni zadatak, predmet, osobu ili aktivnost u određenom vremenskom periodu. Ona omogućava da ignorišemo distrakcije i da se skoncentrišemo na ono što je važno u datom trenutku.
Selektivna pažnja – fokusiranje na jednu stvar i ignorisanje drugih (npr. slušanje učitelja dok su deca glasna).
Održiva pažnja – sposobnost da se ostane fokusiran duži vremenski period (npr. rešavanje zadatka do kraja).
Podeljena pažnja – rad na više zadataka istovremeno (npr. pisanje i slušanje)
Preusmeravanje pažnje – sposobnost da se brzo promeni fokus sa jedne aktivnosti na drugu.
ZAŠTO JE PAŽNJA VAŽNA?
Pažnja je osnova za učenje, komunikaciju, samostalno funkcionisanje i razvoj socijalnih veština. Dete koje ne može da održi pažnju:
- teže prati instrukcije
- često zaboravlja obaveze,
- ima lošiji uspeh u školi,
- može imati teškoće u igri i interakciji sa drugima.
Bez razvijene pažnje, dete ne može u potpunosti iskoristiti svoj potencijal — ni u obrazovanju ni u svakodnevnim aktivnostima.
KADA SUMNJATI NA DEFICIT PAŽNJE?
Deficit pažnje se ne javlja samo u okviru ADHD-a. Dete može imati teškoće sa pažnjom i bez hiperaktivnosti. Znakovi da pažnja nije razvijena u skladu sa uzrastom uključuju:
- Brzo gubi interesovanje za aktivnosti (kraće nego što je očekivano za uzrast).
- Lako se ometa zvucima, pokretima, dešavanjima u okolini.
- Teško započinje ili završava zadatke.
- Ne prati instrukcije ili zaboravlja šta je rečeno.
- Često gubi stvari, preskače korake u zadacima
- Zaboravlja svakodnevne obaveze (npr. da ponese svesku ili obuče čarape).
- Izbegava aktivnosti koje zahtevaju mentalni napor.
- U igri deluje „rastreseno“ ili prelazi s jedne stvari na drugu bez završenog cilja.
Ako su ove teškoće stalne, javljaju se u više sredina (kući, školi, na treningu), i ometaju svakodnevno funkcionisanje, preporučuje se procena od strane stručnjaka :(neuropsiholog, defektolog, psihijatar )
FAKTORI KOJI UTIČU NA PAŽNJU
Razvoj pažnje zavisi od mnogih faktora:
1. Biološki i neurološki faktori
- Razvoj mozga (posebno prefrontalnog korteksa).
- Genetska predispozicija (porodična istorija pažnje/ADHD-a).
- Prisustvo neurodivergentnosti (npr. ADHD, autizam, disleksija).
2. Fiziološki faktori
- San (nedostatak sna smanjuje pažnju)
- Ishrana (nizak šećer, loš unos nutrijenata).
- Fizička aktivnost (nedostatak kretanja utiče negativno).
- Zdravstvene tegobe (alergije, hronične infekcije, anemija).
3. Psihološki faktori
- Stres, anksioznost, emocionalna nestabilnost.
- Nedostatak samopouzdanja.
- Dosada, slab interes za zadatke.
4. Okruženje i stil vaspitanja
- Previše distrakcija (ekrani, buka, neuredan prostor).
- Previše slobode bez strukture.
- Nedostatak podsticaja i podrške.
- Prekomerno korišćenje tehnologije (često menja fokus pažnje).
ŠTA MOŽEMO DA URADIMO?
Pažnja se može jačati i trenirati, kao i svaka druga veština.
1. Postavljanje rutine
- Jasna struktura dana (obroci, zadaci, slobodno vreme).
- Predvidivo okruženje daje osećaj sigurnosti i olakšava fokus.
2. Korišćenje „tajmera“
- Podešavanje kratkih vremenskih intervala za zadatke (npr. 10 minuta rada, 2 minuta pauze)
- Produžavanje pažnje postepeno.
3. Igre za pažnju
- Slagalice, memorijske igre, „pogodi razliku“, slaganje po redosledu.
- Vežbe disanja i vežbe usmerene pažnje.
4. Ograničavanje ekrana
- Korišćenje kvalitetnog digitalnog sadržaja u ograničenim vremenskim blokovima.
- Više aktivnosti koje uključuju pokret, prirodu, kreativnost.
5. Aktivno slušanje i komunikacija
- Postavljati pitanja, tražiti da dete ponovi instrukcije.
- Korišćenje vizuelnih podsjetnika (slike, liste zadataka).
6. Pohvala i motivacija
- Pohvaliti trud, ne samo rezultat.
- Postavljanje malih, dostižnih ciljeva.
7. Stručna podrška
Ako se pažnja značajno razlikuje od vršnjaka i remeti funkcionisanje – obratiti se psihologu, logopedu, defektologu ili dečjem neurologu.
Pažnja je ključna za uspešno učenje, razvoj i socijalizaciju. Razvija se postepeno, a na nju utiče kombinacija unutrašnjih i spoljašnjih faktora. Ako primetimo da dete ima značajne poteškoće sa pažnjom, važno je reagovati rano, uz razumevanje, strpljenje i odgovarajuću stručnu pomoć. S pravim pristupom, pažnja može da se poboljša i postane oslonac za celokupni razvoj deteta.